uepik24 dla kół gospodyń wiejskich

Bilans otwarcia

Bilans otwarcia jest dedykowany kgw, które przed rozpoczęciem prowadzenia uproszczonej ewidencji przychodów i kosztów w uepik24 korzystały z innego narzędzia, np. Excela, lub prowadziły ewidencję w wersji papierowej. Pozwala zachować ciągłość zapisów od początku roku podatkowego. Wystarczy wprowadzić do odpowiednich pól dane z zestawienia przychodów i kosztów oraz zestawienia przepływów finansowych za ostatni zakończony okres rozliczeniowy. Dane te zostaną uwzględnione w kolejnych zestawieniach przychodów i kosztów oraz przepływów finansowych przygotowanych w aplikacji.

Projekty

Projekty grupują przychody i koszty związane z poszczególnymi obszarami działalności. Każdy projekt można przypisać do jednego z 3 rodzajów działalności:

  • statutowej,
  • sprzedaży,
  • pozostałej.

Rodzaje kosztów

Rodzaje kosztów pozwalają grupować koszty, co daje większą kontrolę nad wydatkami. Ułatwiają także przygotowanie sprawozdania z realizacji zadania publicznego, w którym koszty są podzielone na 2 grupy: koszty realizacji działań i koszty administracyjne.

Użytkownik ma możliwość dodawania własnych rodzajów kosztów, np.:

  • zużycie materiałów i energii,
  • usługi obce,
  • wynagrodzenia,
  • ubezpieczenia społeczne i inne świadczenia,
  • pozostałe koszty.

Budżet

Budżet pozwala zaplanować przychody i wydatki oraz kontrolować ich realizację. Dzięki niemu osoby zarządzające kgw mają większą kontrolę na jego finansami. Ułatwia także monitorowanie wydatków w ramach poszczególnych pozycji budżetowych dotyczących dotacji.

Zapisy

Tutaj są dodawane wszystkie dokumenty związane z działalnością kgwi. Moduł posiada rozbudowane filtry pozwalające uzyskać podstawowe informacje nt. sytuacji finansowej kgw. Użytkownicy, którzy chcą mieć większą kontrolę nad płatnościami, mogą skorzystać z rozliczeń. Dzięki nim będą mogli sprawdzić, które dokumenty nie zostały opłacone.

Raporty

Raporty są ważnym elementem uepik24. Dostarczają informacji na temat finansów organizacji, żeby lepiej nią zarządzać. W aplikacji są dostępne 3 rodzaje raportów:

  • rachunek wyników,
  • projekty,
  • przychody,
  • sprawozdanie ARMiR.

Każdy raport może obejmować dowolny okres, np. dzień, tydzień, miesiąc, rok.

Raporty można wyświetlić w oknie przeglądarki internetowej, zapisać w PDF lub wyeksportować do Excela.

Sprawozdanie zawiera informacje niezbędne do rozliczenia pomocy finansowej przyznanej kgw na podstawie art. 23a ustawy o kołach gospodyń wiejskich.

Rachunek wyników stanowi uproszczoną wersję rachunku zysków i strat, będącego częścią rocznego sprawozdania finansowego sporządzanego przez podmioty prowadzące księgi rachunkowe. Zawiera podsumowanie wszystkich przychodów i kosztów z podziałem na:

  • działalność statutową,
  • sprzedaż,
  • działalność pozostałą.

Raporty z tej grupy zawierają podsumowanie przychodów wg kategorii kontrahentów. Raport może obejmować:

  • wszystkie przychody organizacji albo
  • przychody dotyczące jednego projektu.

Projekty to raport zawierający zestawienie dokumentów dotyczących przychodów i kosztów kgw. Raport może dotyczy wszystkich przychodów i kosztów kgw albo pojedynczego projektu.

W raportach, które dotyczą projektów finansowanych ze środków publicznych, można umieścić numer umowy o realizację zadania publicznego (umowy o dotację). Dzięki temu mogą stanowić wyodrębnioną ewidencję księgową umożliwiającą identyfikację poszczególnych operacji księgowych związanych z każdym projektem.

Zestawienia przychodów i kosztów oraz zestawienia przepływów finansowych

Moduł składa się z 2 zestawień tworzących uproszczoną ewidencję przychodów i kosztów:

  • zestawienia przychodów i kosztów,
  • zestawienia przepływów finansowych.

Zestawienia mogą obejmować 3 okresy: miesięczny, kwartalny albo roczny, w zależności od wybranego przez kgw, zgodnie z ustawą o podatku dochodowym od osób prawnych, okresu rozliczeniowego. Każde zestawienie można wyświetlić w oknie przeglądarki internetowej, zapisać w PDF lub wyeksportować do Excela.

Kontrahenci

Kontrahenci to baza kontrahentów i innych podmiotów współpracujących z kgw. Dzięki możliwości pobierania danych kontrahentów z bazy REGON nie trzeba uzupełniać wszystkich jego danych ręcznie. Wystarczy wpisać NIP lub REGON i kliknąć  przycisk „Pobierz dane”, a jego dane zostaną uzupełnione automatycznie.

Każdego kontrahenta można przypisać do utworzonych wcześniej kategorii. Podsumowanie przychodów wg kategorii i kontrahentów jest widoczne w raporcie Przychody.

Jak wykorzystać kategorie?

Można utworzyć kategorię Członkowie i dodać do niej wszystkich członków kgw. Pozwoli to sprawdzić, którzy członkowie wpłacili składki i w jakiej wysokości.

W kgw pozyskujących darowizny od osób prawnych wskazane jest utworzenie kategorii Darowizny od osób prawnych i dodanie do niej wszystkich podmiotów (fundacji, stowarzyszeń, spółek z o.o., spółek akcyjnych), które przekazały darowiznę. Wiedza nt. wysokości darowizn otrzymanych od poszczególnych osób prawnych będzie przydatna podczas sporządzania informacji CIT-D (załącznik do zeznania podatkowego CIT-8), bowiem zgodnie z art. 18 ust. 1f ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych organizacje pozarządowe otrzymujące darowizny są zobowiązane przekazać urzędowi skarbowemu informację o kwocie ogółem otrzymanych darowizn ze wskazaniem celu jej przeznaczenia […] wraz z wyszczególnieniem darowizn pochodzących od osób prawnych z podaniem nazwy i adresu darczyńcy, jeżeli jednorazowa kwota darowizny przekracza 15 000 zł lub jeżeli suma wszystkich darowizn otrzymanych w danym roku podatkowym od jednego darczyńcy przekracza 35 000 zł.